Jak ovlivňuje stres Vaši pokožku 4/5 (1)

Nám všem zasahuje do života stres. Moderní společnost na nás klade zvýšené pracovní a studijní nároky, trpíme nedostatkem odpočinku a prohlubuje se nerovnováha mezi osobním a pracovním životem. Stres ovlivňuje celé naše tělo. Způsobuje mimo jiné migrény, problémy s nespavostí, úzkost, nebo bušení srdce.

V dnešním článku se zaměříme na projevy stresu na pokožce a také na to, jak se stresem pracovat a nenechat ho, aby převzal kontrolu nad naším životem.

Co je to stres a proč jsme tolik vystresovaní?

Stres je přirozená reakce organismu na náročné a nebezpečné situace a spouští v těle mnoho mechanismů, které nám mají pomoct přežít – v zásadě bojovat a nebo utéct. Problém je v tom, že v dnešní době je tato reakce nepřiměřená. Nepotřebujeme si zachraňovat život když nás seřve šéf, uvízneme v dopravní zácpě, ani když nás čeká náročná zkouška ve škole. 

Nepotřebujeme zmobilizovat svaly, vydat se z veškeré síly a utíkat. Všimli jste si někdy třeba na svém domácím mazlíčkovi co dělá, když pomine situace, která ho vyplašila? Oklepe se. My naopak držíme poker face, snažíme se, aby na nás okolí nic nepoznalo a po odeznění stresoru, prostě jedeme dál. Často od sebe nijak fyzicky neoddělujeme moment stresu a klidu. A nakonec žijeme v konstantním mírném napětí.

Jak ovlivňuje stres pokožku a náš vzhled?

Stres se nám v těle chronicky hromadí a způsobuje hormonální nerovnováhu. Jeden z hlavních stresových hormonů – kortizol ovlivňuje žlázy v pokožce, které následně produkují více tuku a mazu. No a jak je všeobecně známo, mastná pokožka je náchylnější k akné a dalším kožním problémům. 

Stres také ovlivňuje kvalitu spánku a tím pádem se podílí na vzniku nehezkých kruhů pod očima a dává nám vizáž staženého, unaveného obličeje. 

Stres uvádí celé tělo do pohotovostního režimu. Možná jste si všimli, že vás po náročném dni bolí záda víc, než obyčejně.  Můžou za to často stresem aktivované trapézové svaly, právě na ramenou nosíme všechny svoje starosti. Úpony svalů se na sebe řetězí a tak často bývají přetížené také svaly krku, šíje i obličeje. Mezi další příznaky stresu patří také migrény. 

Když jsme ve stresu je naše kůže citlivější, reaktivnější, má větší sklon k alergiím, a časté bývají různé nepříjemné vjemy jako je svědění, či pálení. Stres také ztěžuje a zpomaluje hojení nejrůznějších kožních problémů.

Stres může způsobit mnoho kožních problémů

Co se týče spojitosti mezi pokožkou a psychikou, vědci mají před sebou ještě velice dlouhou cestu. Tak jako psychosomatika, tak i lékařský obor psychodermatologie tvrdí, že za mnohými kožními problémy se skrývá psychologická příčina. Kvůli stresu se tak např. mohou vaše fyzické zranění a poškození kůže hojit pomaleji než obvykle. Kůže je náš největší orgán, je to bariéra mezi naším vnitřním světem a vnějším světem ve kterém žijeme. Na naší pokožce se proto odráží naše celkové zdraví i duševní pohoda.

Kvůli stresu například kůže reaguje citlivěji na podněty, jako je teplo a chlad, také vám mohou začít být zničehonic nepohodlné různé látky a oděvní materiály. Známkou vysoké úrovně stresu může být i abnormální svědění pokožky. Stres se může projevit také nerovnováhou vlhosti pleti. Kvůli stresu může být vaše kůže jak přehnaně mastná, tak chronicky suchá. 

Stres navíc zhoršuje problémy, jako jsou lupénka, akné, různé vyrážky, ekzém a nebo vypadávání vlasů. Příznaky stresu na pokožce jsou mnohého druhu. Stres totiž zasahuje do každodenní péče o pleť. Pokud jsme ve stresu, častěji zanedbáváme svou denní rutinu, což může kožní problémy ještě zhoršit. Kruh se uzavírá tím, že ve chvíli kdy se stres začne na pokožce jakkoliv projevovat, začneme se cítit nepříjemně z toho jak naše pokožka vypadá, napětí se zvyšuje a stres tyto problémy následně znovu zhoršuje.  

Co pomáhá proti stresu a jak zmírnit jeho dopady na náš organismus? 10 tipů jak se opečovat a nenechat stres převzít kontrolu nad naším životem

  1. Nezanedbávejte svoji pokožku, vytvořte si z péče o pleť každodenní pravidelnou rutinu. Postarejte se o pleť, i když jste unavení nebo ve stresu. Používejte přírodní kosmetiku. Je k pokožce šetrnější. Přírodní kosmetika je vhodná pro všechny typy pleti, pokud ale máte pocit, že vaše pokožka trpí nadbytkem stresu, prospěje ji přírodní kosmetika víc, než ta klasická s chemickými přísadami. Zklidňující je například kosmetika s příměsí aloe vera, levandule, heřmáneku a nebo růže. 
  2. Hýčkejte se a jednou za čas si dopřejte něco speciálního, udělejte si pleťovou masku, nalakujte si nehty, dejte si vanu s vonnou solí a se svíčkami, pusťte si příjemnou hudbu a udělejte si peeling obličeje i celého těla, pečujte o své vlasy a relaxujte! Uvidíte, že se budete cítit mnohem lépe. Zajděte si na masáž a nebo do sauny. Jedním z hlavních příznaků stresu je, že přestaneme pečovat sami o sebe, nemáme na sebe čas, nevíme co udělat dřív, ani kde nám hlava stojí. Zkuste proto úplný opak. Né že se budete snažit všechno stíhat, ale naopak zrušte co můžete a dopřejte si chvilku relaxu jenom pro sebe. Např. sauna je navíc detoxikační a opravdu hluboce relaxační. 
  3. Pravidelně cvičte. Je to velmi dobré pro vaše tělo, ale i pro pokožku. Stres se hromadí v těle, pamatujete? Tím, že se pořádně protáhnete, dostanete ze sebe velkou část napětí. Jakýkoliv pohyb, je ten správný pohyb. Někdy postačí i procházka, zkuste se ale také proběhnout a pořádně se zapotit, zatancujte si (v tanečním sále, nebo v obýváku), vyzkoušejte jógu a nebo vyražte na lezeckou stěnu, či do bazénu. Pohyb odplaví stres, pokožka se prokrví a čerstvý vzduch vám udělá dobře na duši i na těle.
  4. Procvičujte techniky zvládání stresu, jako jsou dechová cvičení, jóga, meditace nebo vizualizace. Náš vnitřní stav se z velké části odráží na tom jak dýcháme. Nevěříte?  Zkuste se zhluboka nadechnout a pak pomalu vydechujte. Jak se cítíte? A teď si představte, že byste svůj dech vnímali celý den, během všech situací. Na našem dechu se odráží náš duševní stav a když si to uvědomíme a naučíme se s dechem pracovat, bude pro nás život daleko schůdnější. 
  5. Pro životní pohodu je velmi důležitý zdravý spánek. Spěte dostatečně. Ideálních je sedm až osm hodin každou noc. Snažte se nemít před ulehnutím v ruce telefon, raději si přečtěte kapitolu v knížce a nebo si napište deník vděčnosti (každý den pět věcí za které jste vděční).
  6. Naučte se říkat ne. Je naprosto v pořádku stanovit si limity a hranice tak, abyste snížili svou míru stresu.
  7. Mluvte s někým. Vyhledejte podporu u vašich přátel, partnera či partnerky nebo profesionálního terapeuta.
  8. Udělejte si čas na to, abyste dělali něco, co vás baví, i když máte jen pouhých 10 minut. Relaxujte ve vaně, projděte se přírodou, věnujte se kreativním činnostem… 
  9. Vyhýbejte se toxickým lidem (a jídlům a návykovým látkám) a nepouštějte si je do svého života.
  10. Pro zdravé tělo a ducha je důležitá také kvalitní vyvážená strava s obsahem vitamínů a bylin. Všimli jste si někdy po jakých potravinách saháte když jste nervózní a ve stresu? Často jsou to sladkosti a jiné pochutiny, kafe a cigarety. Cukr a kofein nám zdánlivě zvedají energii, vyzkoušejte místo vaší oblíbené sladkosti příště třeba datle (které podporují činnost nervové soustavy) a místo dalšího espressa si dejte velkou sklenici s vodou a citronem.

Ohodnoťte článek

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.