6 účinných tipů, jak se zbavit akné Zatím bez hodnocení.

Akné je jedním z nejběžnějších onemocnění kůže. Přímou zkušenost s ním má až neuvěřitelných 85 % z nás. Akné může mít celou řadu forem a vyskytuje se v různých stupních závažnosti. Prakticky vždy však dokáže postiženého pořádně potrápit. Nezřídka totiž způsobuje nejen šrámy na pokožce, ale také na duši. A proto se vyplatí s ním jednou provždy zatočit.

Akné, jeho projevy a příčiny

Akné se definuje jako chronické zánětlivé onemocnění kůže. Dochází k němu z důvodu ucpání vlasového folikulu (tzv. komedonu), ve kterém se poté hromadí maz a odumřelé kožní buňky, což může vyústit v zánět, který se posléze projeví jako charakteristický pupínek.

Existuje více forem akné v různých stupních závažnosti, a proto i pupínky mohou mít různý vzhled. Od drobných černých nebo bílých teček až po bolestivé zarudlé vystouplé hrbolky nebo cysty v hlubších vrstvách pokožky.

K hlavním příčinám akné patří genetické faktory a hormonální výkyvy. Není proto divu, že se s onemocněním potýkají zejména dospívající a mladí dospělí. Mnohdy ale akné přetrvává i do vyššího věku.


Výskyt akné v populaci

Podle odhadů postihuje akné až 650 milion lidí, což z něj činí osmé nejrozšířenější onemocnění vůbec. Přibližně 15 % postižených trpí závažnější formou akné, která vede až ke vzniku jizviček na kůži. Nejčastěji se objevují pupínky v oblasti obličeje, ale zhruba v 60 % případů jsou přítomny i na jiných místech těla (záda, ramena, krk, hrudník a hýždě).


Efektivní tipy, jak bojovat proti akné

Ačkoliv genetické predispozice jsou již dané a hormonální příčiny je možné ovlivnit pouze zčásti (např. užíváním hormonálním antikoncepce u žen), na stavu akné se podílí také řada vnějších faktorů, se kterými pracovat lze.

Obecně má největší efekt komplexní přístup, který spočívá nejen v důkladném čištění pleti a používání vhodných přípravků, ale nedílnou součástí by měla být celková změna životního stylu.

K viditelnému zlepšení akné obvykle dochází v řádech týdnů, a proto je třeba obrnit se trpělivostí.

1. Pozor na nedostatečné čištění pleti

Během dne na pleti ulpívá kožní maz, pot, odumřelé buňky, alergenní částice a různé nečistoty z ovzduší. To vše podporuje další ucpávání pórů a množení bakterií.

Základem je proto pravidelné a důkladné čištění pleti ráno a večer, případně i častěji (např. po sportovním tréninku). Na vyčištění by měla navazovat hydratace pleti nanesením vhodného hydratačního přípravku.

2. Jak předejít zanícení

Zanícené akné by se nemělo vymačkávat nebo rozškrábat, aby nedošlo k rozvoji dalších zánětlivých procesů a celkovému zhoršení stavu. Právě snaha pupínky „manuálně odstranit“ vede nezřídka ke vzniku trvalých jizviček.

Míst s výskytem akné je třeba se dotýkat co nejméně. Častým nešvarem je přenos bakterií z povrchu telefonu či tabletu na obličej. Doporučuje se proto nejenom pravidelné mytí rukou, ale i dezinfikování dotykových displejů elektroniky.

3. Proti akné zdravým jídlem

Dokonce i jídelníček může ovlivňovat výskyt a závažnost akné. Doporučit lze zdravou a vyváženou stravu s optimálním zastoupením bílkovin, sacharidů a tuků. Chybět by v ní neměla ani vláknina podporující zdravé trávení, stejně jako antioxidanty (beta karoten, zinek aj.), které mají pozitivní vliv na pokožku a některé z nich (např. lypoken) dokonce snižují zánětlivé procesy v pokožce. Příznivý vliv mohou mít i doplňky stravy s obsahem těchto látek.

Individuálně může naopak akné zhoršovat nadměrný přísun jednoduchých cukrů, mléčných výrobků, smažených potravin a čokolády, resp. kakaa.

Nejlepší bojovníci s akné mezi vitamíny a minerály

Které vitamíny a minerální látky jsou nejdůležitější pro správnou funkci vaší pokožky a tím napomáhají ke zdravému vzhledu pleti bez akné?

  • Vitamíny skupiny B
  • Vitamín A
  • Vitamín C
  • Vitamín E
  • Vitamín D
  • Zinek
  • Selen

4. I pitný režim je důležitý

Kromě zdravého jídelníčku prospěje pokožce rovněž dostatečný příjem tekutin, čímž dochází k tzv. vnitřní hydrataci pleti. Dobře hydratovaná pleť si udržuje mladistvější vzhled a má menší tendenci k ucpávání pórů, respektive vzniku zánětlivých procesů.

Zcela opačný efekt má nadměrná konzumace alkoholu. Zhoršení akné může vyvolat i časté popíjení slazených nebo kofeinových nápojů.

5. Emociální stres a jeho vliv na akné

Stres náleží mezi nejčastější psychosomatickou příčinu, která může vést k rozvoji akné.

Při stresu se v organismu zvyšuje hladina kortizolu. Tento „stresový hormon“ je důležitý, ale pokud je emociální nerovnováha dlouhodobého charakteru, může způsobovat nadbytek kortizolu naopak celou řadu zdravotních problémů. Patří k nim i zvýšená produkce mazu, která poté vede ke vzniku pupínků.

6. Nekomedogenní kosmetika hraje prim

Zejména ženy jsou zvyklé nanášet na pokožku nemalé množství rozličných kosmetických přípravků. Některé druhy make-upu a krémů ale mohou ucpávat póry a podporovat jejich zanícení.

Nedílnou součástí péče o aknózní pokožku by proto mělo být používání výhradně kvalitní nekomedogenní kosmetiky, která nemá tendenci zamezovat odchodu přebytečného mazu a nečistot.

Tip na závěr: Nezapomínejte také na dostatečný a kvalitní spánek, který je důležitý pro regeneraci celého těla, stejně tak to platí i pro zdraví a schopnost regeneraci vaší pokožky.

Ohodnoťte článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.